Praca jako copywriter

Kim właściwie jest copywriter?

Copywriter to osoba, która zajmuje się pisaniem różnego rodzaju tekstów i sloganów które są potem wykorzystywane w reklamie. Zdarzyć się może, że copywriter redaguje teksty lub nawet pisze scenariusze do spotów reklamowych. Teksty pisane przez copywritera obejmują zwykle pisanie artykułów na konkretne tematy dla różnych stron internetowych, opisy produktów dla sklepów online, hasła na plakaty reklamowe lub pisanie artykułów pod SEO, czyli pozycjonowanie.

Swego czasu dość popularny na rynku był SEO copywriting gdzie osoby zajmujące się pisaniem tego typu tekstów, starały się zawrzeć w danym tekście jak największą liczbę fraz kluczowych bez większego zwracania uwagi na jakość pisanego tekstu. Obecnie liczy się również dobra jakość artykułu. Jest ona równie ważna jak odpowiednia konstrukcja treści.

Copywriter jest zatrudniany zazwyczaj w agencjach reklamowych lub w działach PR. Praca ta jest możliwa zarówno na etacie, jak i w formie freelance co oznacza, że taka osoba pisze artykuły dla wielu firm jednocześnie.

Kto może zostać copywrieterem

Kto może zostać copywriterem?

Copywriterem może być przede wszystkim osoba, która charakteryzuje się dużą kreatywnością, łatwym wyrażaniem myśli, posiada bogaty zasób słownictwa i potrafi szybko pisać na klawiaturze. Dość ważnym aspektem jest wręcz doskonała znajomość języka w jakim są tworzone poszczególne teksty, aby jak najlepiej trafić do czytelnika. Pamiętajmy, że osobie która czyta dany artykuł lub opis powinno się czytać lekko i przyjemnie. Nikt nie lubi czytać topornych ścian tekstu.

Dobry copywriter to także taki, który posiada siłę perswazji i ma, choć trochę pojęcie na temat marketingu oraz tego jak funkcjonuje pozycjonowanie. Mile widziana jest także znajomość języka angielskiego. I nie chodzi tu tylko i wyłącznie o możliwość pisania tekstów w tym języku. Swobodne posługiwanie się angielskim potrafi znacznie pomóc przeprowadzając research na dany temat. Zdarzyć się może czasem, że trzeba pisać coś pod presją czasu, dlatego też w takiej sytuacji opanowanie, spokój i dobra organizacja czasu pracy to klucz do sukcesu.

Ważne jest też, aby umieć dopasować styl pisania do konkretnej grupy odbiorców.

Wady i zalety pracy copywritera

Skupmy się teraz na wadach i zaletach pracy copywritera. Wydawać się może, że pisanie artykułów to bułka z masłem. Niestety nie zawsze tak jest. W pierwszej kolejności skupmy się jednak na pozytywach. Największym plusem pracy copywritera jest możliwość pracy zdalnej. Nie ma tu większego znaczenia czy piszemy artykuły od rana do popołudnia czy może od popołudnia do późnego wieczora. Najważniejsze abyśmy wyrabiali określoną liczbę znaków, gdyż od tego w dużej mierze zależą nasze zarobki. Współpracując z klientami o niedużym budżetem trzeba liczyć się z nadrabianiem licznymi zleceniami. Z tego powodu część copywriterów pracuje w ciągu dnia powyżej 8 godzin.

Brak szefa nad głową

Copywriter jest samemu sobie szefem co z jednej strony może wydawać się naprawdę świetną opcją z drugiej zaś wymaga to dużej samodyscypliny. W pracy twoją produktywność pilnuje szef, pracując w domu jako freelancer musimy sami siebie pilnować i tego, czy nadąża z terminami. Nie każdy jednak potrafi się zmotywować do ciężkiej pracy i wielu godzin pisania gdy wiemy, że nikt nas nie nadzoruje.

Brak weny do pisania

Nie zapominajmy także o pojawiającym się czasem braku weny co z pewnością nie pomaga. Wydawać się może, że dosłownie każdy może pisać teksty. Na pierwszy rzut oka co jest takiego trudnego w napisaniu kilku zdań na konkretny temat – po prostu siadasz i piszesz. OTÓŻ NIE.

Copywriter codziennie spędza przed ekranem laptopa wiele, wiele godzin pisząc teksty sponsorowane, sprzedażowe, opisy produktów, hasła reklamowe na skrajnie różne tematy. Warto jest zaznaczyć, że copywriter nie jest chodzącą encyklopedią i, zanim zacznie pisać artykuł na dany temat musi zrobić research i poczytać o tym, aby móc o tym napisać. Jak sami dobrze wiemy – trzeba mieć pojęcie na jakiś temat, aby móc się o nim wypowiadać. Można więc z ręką na sercu stwierdzić, że praca copywritera to tak naprawdę dość intensywna praca umysłowa, gdzie trzeba być mocno skupionym przez dużą część dnia. Bardzo często, zanim napiszemy artykuł musimy najpierw przyswoić zupełnie nową wiedzę. Ma to oczywiście swoje plusy i minusy.

Ciągły samorozwój

Dowiadywanie się coraz to nowych rzeczy i poszerzanie horyzontów to możliwość nieustannego rozwoju i pochłaniania ogromnej ilości wiedzy, która w późniejszym czasie z pewnością przyda się zarówno w pracy, jak i życiu codziennym. Dzięki temu praca nie jest monotonna i zawsze coś się dzieje. Jednakże nie wszystkie tematy mogą nas na tyle zaciekawić i zaintrygować, że napiszemy je dosłownie w chwilę. Nawet te ciekawe nie zawsze gwarantują, że pisanie tekstów będzie miłe i przyjemne. Zdarzyć się może, że na naszej drodze stanie nasz najgorszy wróg – BRAK WENY. Pustka w głowie, która jest w stanie zdarzyć się każdemu copywriterowi jest w stanie sprawić, że ilość tekstu jaką normalnie napisalibyśmy w godzinę lub dwie zajmą nam 3x więcej czasu. Pisanie artykułu przebiega wtedy dość mozolnie. Czasem zdarza się, że temat, który z początku wydawał się całkowicie nieciekawy w trakcie pisania wciągnie nas na, tyle że stworzymy naprawdę dobry artykuł. Więc jak jesteśmy w stanie zauważyć nie ma na to konkretnej reguły.

Poczucie samotności

Kwestią, która może z czasem zniechęcić do pracy copywritera jest niewątpliwie uczucie samotności. Jedni bardzo cenią sobie siedzenie w domowym zaciszu sam na sam w piżamie pod kocykiem i laptopem na kolanach gdzie nie trzeba się udzielać społecznie w jakikolwiek sposób. Dla osób które są zdecydowanie ekstrawertykami wizja takiej pracy może być istną katorgą. Praca w domu to spędzanie czasu tylko i wyłącznie ze sobą co po dłuższym czasie może być męczące. Pracując w biurze mamy styczność z ludźmi, na chwile porozmawiać, pośmiać się. A nie ma co ukrywać nawet introwertykom dobrze zrobiłoby oderwanie się od ekranu laptopa choćby na moment i porozmawianie z kumplami. Nie oznacza to jednak, że copywriterzy prowadzą życie pustelnika. Jeśli dobrze zaplanujemy i zorganizujemy swoją pracę będziemy w stanie wygospodarować wystarczającą ilość czasu także na życie towarzyskie.

Stale rosnąca konkurencja

Minusem tej branży jest również stale rosnąca konkurencja na rynku pracy. Są przypadki, w którym dla potencjalnego pracodawcy nie jakość pisania danej osoby, a to jaką stawkę oferuje. Dlatego też zdarzyć się może, że prędzej zlecenie dostanie student piszący jako tako, lecz oferujący 3x niższą stawkę niż profesjonalny copywriter z bogatym portfolio.

Jak i gdzie znaleźć oferty pracy dla copywritera?

Pracując jako copywriter można zarówno na pełen etat, będąc zatrudnionym na umowie o pracę, jak i jako freelancer biorąc pojedyncze zlecenia od jednej lub wielu firm. Wiele ofert pracy dla copywriterów można znaleźć w Internecie. Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę samo hasło “copywriting zarabianie” lub “copywriting oferty pracy” itp. aby znaleźć całe mnóstwo stron internetowych umożliwiających zbieranie zleceń na odpłatne tworzenie różnego rodzaju treści. Większość takich witryn zrzesza zarówno zleceniodawców, jak i copywriterów.

Zleceniodawcy wrzucają informacje o tym jakich tekstów potrzebują na jaki konkretny temat, a copywriterzy znajdujący się w bazie mają możliwość wybrania sobie artykułu o temacie, który najbardziej im odpowiada. Istnieje również giełda tekstów, na których copywriterzy zamieszczają napisane już uprzednio teksty. Zleceniodawcy mogą kupić je za określoną kwotę, jednakże trzeba przygotować się na to, że zanim to nadejdzie taki artykuł może poleżeć na giełdzie jakiś czas.

Niektóre ze stron umożliwiają tylko na wystawianie zleceń i podejmowania się ich przez copywriterów. Inne zaś oferują tylko zamieszczanie napisanych już tekstów na sprzedaż. Rejestracja na takiej platformie nie przychodzi jednakże ot tak. Zazwyczaj trzeba napisać tekst próbny, który można uznać za “test na copywritera”. Jeżeli go przejdziemy mamy wtedy możliwość korzystania z listy różnych zleceń, którą można sortować. Plusem jest rezerwacja tekstu, który wyda się nam interesujący.

Oferty pracy copywritera można znaleźć nie tylko na portalach internetowych. Jeżeli poszukujemy pracy w tym zawodzie istnieje możliwość zwrócenia się do 4 miejsc wymienionych poniżej:

  1. Agencje SEO – to one niewątpliwie wiodą prym na rynku. Głównie potrzebują dużej liczby tekstów, niestety nie zachwycają one jakością,
  2. Agencje Marketingowe – tu już jest potrzebne doświadczenie i dobre portfolio, aby mieć pojęcie o tym jak tworzyć odpowiednie jakościowo treści.
  3. Serwisy treściowe i redakcje – w Internecie pełno jest portali tematycznych np. z zakresu zdrowia, kosmetologii czy sporcie. Ich sposobem zarobku jest częste publikowanie treści co sprawia, że daną stronę odwiedza więcej ludzi, a co za tym idzie więcej ludzi ogląda reklamy. Warto więc napisać do kilku takich miejsc, a ktoś z pewnością się do nas odezwie i zamówi kilka artykułów.
  4. Sklepy internetowe – opisy kategorii, poszczególnych produktów czy prowadzenie bloga. Są to dość czasochłonne zajęcia, na które właściciel firmy raczej nie ma czasu. Jednakże musi jakoś o to zadbać jeśli naprawdę zależy mu na sukcesie w branży. Zadania tego typu są zazwyczaj zlecane zewnętrznie. Takie drobne zlecenia są wręcz idealne dla początkującego copywritera.

Ile zarabia copywriter?

Teraz czas przejść do jednej z najważniejszych kwestii, o ile nie najważniejszej – zarobki. Wielu z was zastanawia się pewnie ile można zarobić pisząc artykuły? W branży marketingowej nie ma jednego konkretnego cennika. Nie ma tu granic można zarobić tyle ile oczekujemy. Ogranicza nas tylko czas i zdrowy rozsądek. Trzeba dobrze przemyśleć jakiego rodzaju artykuły i w jakiej ilości warto je napisać, aby zarobić przyzwoitą kwotę nie spędzając przy tym całych dni. Płaci się zwykle cenę za 1000 znaków. Wysokość zarobków zależy również od województwa i miasta. Z tego też powodu copywriterzy z jednego miasta mogą zarabiać za ten sam rodzaj artykułu więcej, niż copywriterzy z małego miasta. Oczywiście na wpływ ceny za tekst ma też doświadczenie i jakość tekstu.

Możemy określić widełki w zarobkach copywritera:

Początkujący: 10-18 zł za 1000 zzs

Przyjmujemy, że jest to osoba, która dopiero zaczęła karierę jako copywriter i jej doświadczenie wynosi od 6 miesięcy do 1,5 roku.

Średniozaawansowany 19-35 zł za 1000 zzs

Zakładamy doświadczenie minimum 1,5 roku do 3 lat na rynku.

Ekspert: 35-70 zł za 1000 zzs

Takie stawki mogą uzyskiwać osoby z doświadczeniem minimuym 3 lata w branży, tworząc teksty wysokiej jakości i często specjalistyczne (obcojęzyczne, w wąskiej tematyce wymagającej doświadczenia)

Ważne jest również podejście copywritera do jego zawodu, co jest jego głównym celem. Jeżeli chcemy tylko i wyłącznie sobie dorobić trochę grosza do domowego budżetu, zadowolą nas proste do napisania artykuły lub opisy produktów za dość niskie stawki, które śmieszną bardziej doświadczonych oraz psują rynek ofertami typu 5 zł za 1000 zss…

Jeżeli naszym celem jest utrzymanie się z copywritingu trzeba poświęcić na to trochę czasu i energii. Dobrze jest nauczyć się w jaki sposób zdobywać z łatwością zlecenia z wysokimi stawkami. W kwestii zarobków warto jest zrobić rozeznanie na rynku i dopasować do tego ile my chcielibyśmy zarabiać oraz czy jesteśmy w stanie to zrobić. Aby się tego dowiedzieć można podzielić kwotę jaka najbardziej nas interesuje za jeden miesiąc pracy i rozbicie jej na dniówki. W taki sposób łatwiej będzie nam dążyć do upragnionego celu.

Zostaw komentarz