Jak zarejestrować znak towarowy

Co to jest znak towarowy?

Znak towarowy to zdecydowanie najlepszy sposób na ochronę swojej nazwy czy też logo. Może nim być każde oznaczenie, które umożliwi odróżnienie usług i/lub towarów jednego przedsiębiorcy od drugiego. Żeby można było go zarejestrować, musi spełniać on dwa wymagania – musi nadawać się do odróżnienia oraz do przedstawienia ich w ogólnodostępnym rejestrze znaków towarowych.

Znak towarowy można zarejestrować osobiście lub za pomocą kancelarii patentowej. Ta druga opcja będzie kosztować nas nieco więcej, jednak możemy mieć prawie stu procentową pewność, że nasz wniosek zostanie rozpatrzony na naszą korzyść.

Rejestracja znaku jest możliwa nie tylko w Polsce, ale w całej Unii Europejskiej. Warto pamiętać, że rejestracja towaru w Polsce, będzie go chronić tylko tutaj, co może być problematyczne, jeśli zdecydujemy się na działania na rynku międzynarodowym. Jego rejestracja jest w prawdzie dużo droższa, ale przynajmniej daje nam większe pole manewru.

Dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?

Zarejestrowanie znaku towarowego równa się oczywiście temu, że uzyskujemy wyłączne prawo do posługiwania się nim. Zwiększa to wiarygodność naszej marki i wzbudza większe zaufanie wśród klientów, ponieważ wiedzą oni, że kupią produkt oryginalny, a nie marną podróbkę. Zarejestrowany znak towarowy to idealne narzędzie do walki z nielegalną konkurencją, która w obecnych czasach rośnie w siłę. Jest to też świetna metoda do tworzenia współprac z innymi firmami, dzięki czemu obie na tym zyskacie.

Zobacz też:  Co to jest MLM? Działanie, zarobki, legalność

Co nam daje zarejestrowany znak towarowy?

A co nam klientom daje zarejestrowany znak towarowy? Przede wszystkim pewność, że to co chcemy kupić jest z sprawdzonego źródła i nie kupimy niczego podrobionego. Jest to bardzo istotne, ponieważ w obecnych czasach wiele osób świadomie, bądź też nie, sprzedaje rzeczy, które nie są oryginalne.

Jak zarejestrować znak towarowy?

  1. Wypełnienie podania o rejestrację znaku towarowego.
  2. Zapłacenie opłaty za zgłoszenie – 400zł + 120zł za każdą dodatkową klasę.
  3. Badanie wstępne zgłoszenia, którym zajmuje się Urząd Patentowy RP. Sprawdzają tu oni czy formularz spełnia wymogi formalne oraz czy opłata została uiszczona.
  4. Opublikowanie przez UP zgłoszenia w bazie danych Register Plus dla znaków towarowych.
  5. Badanie merytoryczne przez UP, czyli sprawdzenie, czy istnieją jakieś przeszkody do zarejestrowania.
  6. Trzy miesięczny czas na zgłoszenie sprzeciwu wobec rejestracji znaku towarowego.
  7. Wpłata pieniędzy na publikację oraz ochronę znaku.
  8. Publikacja decyzji w Wiadomościach UP.

Jak wypełnić wniosek o rejestrację znaku towarowego online?

Możesz to zrobić na stronie epuap.pl. Samo podanie o rejestrację znaku towarowego polega na wypełnieniu odpowiednich rubryk. W tym oczywiście pomaga nam strona internetowa, dając nam objaśnienia każdej z nich. Rubryki są podzielone na działy:

  1. Zgłaszający, czyli osoba fizyczna, prawna lub spółka cywilna oraz wypełnienie danych.
  2. Pełnomocnik, opcję te należy zaznaczyć, jeśli został on powołany.
  3. Określenie znaku towarowego, czyli rodzaj (słowny, graficzny lub słowno-graficzny) i opis znaku*.
  4. Oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa**.
  5. Wykaz usług i/lub towarów, uwzględniając przy tym klasy***.
  6. Adres korespondencyjny.
  7. Dodatkowy adres korespondencyjny.
  8. Inne wnioski lub oświadczenia.
  9. Spis załączonych dokumentów.

Określenie znaku towarowego*

W podaniu trzeba podać to, jaki znak towarowy chcemy zarejestrować. W jednym zgłoszeniu możemy podać tylko jeden znak towarowy. Najczęściej rejestrowane są znaki słowne, graficzne oraz ich połączenie. Jednak warto pamiętać, że takim znakiem może być nawet melodia.

Zobacz też:  Checklista - co to jest i jak ją wykonać?

Jeżeli rejestrujemy znak słowny to wystarczy, że zapiszemy go w podaniu. Natomiast, jeśli polski znak towarowy będzie zawierać wyrazy obcojęzyczne, naszym obowiązkiem jest ich przetłumaczenie. W przypadku znaku graficznego, należy wgrać plik ze znakiem.

Znak złożony z kilku odrębnych części, które są przeznaczone do łącznego używania, musimy opisać co on przedstawia.

Oświadczenie o korzystaniu z pierwszeństwa**

W tej rubryce do wyboru jest odpowiedź „tak” lub „nie”. Jest to rozstrzygnięcie tego, kto uzyskuje pierwszeństwo w ochronie na polski znak towarowy. Dlaczego? Ponieważ do urzędu może trafić kilka takich samych znaków do rejestracji.

Zaznaczenie odpowiedzi „nie”, oznacza zasadę, że kto pierwszy złożył wniosek ten lepszy. Natomiast zaznaczenie odpowiedzi „tak” świadczy o tym, że korzystało się w wcześniejszego (niż data złożenia formularza) pierwszeństwa. Jest to możliwe w dwóch przypadkach:

  1. Pierwszeństwo ze zgłoszenia w zagranicznym UP – gdy w ciągu sześciu ostatnich miesięcy złożono wniosek o rejestracje w zagranicznym urzędzie,
  2. Pierwszeństwo z wystawy, czyli jeśli produkt był wystawiony w PL lub za granicą na oficjalnej wystawie międzynarodowej.

Wykaz towarów i usług***

W tej części formularza musisz uzupełnić do jakich towarów, znak będzie wykorzystywany.  Powinien być on uporządkowany według klas towarowych rosnąco. Istnieją specjalne strony, które pomagają w tym procesie.

Ile kosztuje zarejestrowanie polskiego znaku towarowego?

Ceny, które będą podane poniżej nie obejmują kosztów kancelarii patentowych, które zajmują się sprawdzeniem naszego formularza przed jego złożeniem.

  • Zgłoszenie znaku towarowego w jednej klasie towarowej kosztuje 400 złoty, jeśli zdecydujemy się na wniosek elektroniczny lub 450 złoty w przypadku wniosku papierowego.
  • Każda kolejna klasa towarowa będzie kosztować nas już 120 złoty.
  • Publikacja informacji o udzielonym nam prawie ochronnym to koszt 90 złoty.
  • Udzielenie ochrony na 10 lat to koszt 400 zł za każdą klasę towarową.
Zobacz też:  Jak nauczyć się samodyscypliny? 10 kroków, które Ci pomogą

Ile kosztuje zarejestrowanie znaku towarowego w UE?

Ceny, które będą podane poniżej nie obejmują kosztów kancelarii patentowych, które zajmują się sprawdzeniem naszego formularza przed jego złożeniem.

  • Opłata zgłoszenia znaku za jedną klasę wynosi 850 euro w przypadku formularza online, natomiast zgłoszenie papierowe kosztuje 1000 euro.
  • Opłata za drugą klasę towarową wynosi 50 euro.
  • Opłata za trzy lub większą ilość klas wynosi 150 euro.

Dokładną wycenę możesz sprawdzić tutaj.

Czym zajmują się kancelarie patentowe?

Pracownicy kancelarii patentowej, czyli rzecznicy patentowi, świadczą pomoc prawną w zakresie nieuczciwej konkurencji oraz rejestracji znaków towarowych. Będzie on nas reprezentował przed Urzędem Patentowym oraz udzieli niezbędnych rad. Każdy z nich jest odpowiednio wyszkolony, dlatego wiesz, że Twoim problemem zajmują się profesjonaliści.

Uwaga na oszustów

Na samym końcu nie mogliśmy zapomnieć o osobach, które są świeżo po zarejestrowaniu swojej działalności. Może zdarzyć się tak, że dostaniecie pismo/wezwanie do zapłaty czy też fakturę, z której będzie wynikać, że należy uiścić podaną w nim kwotę w zamian za „publikację w rejestrze znaków towarowych” lub „ochrony znaku”.

Taką wiadomością nie powinniśmy się przejmować i pod żadnym pozorem jej opłacać. Jest to pismo od oszustów, które jest sformułowane tak, że duża część adresatów myśli, że jest urzędowa dokumentacja. Pamiętajmy, że jeśli nie zgłaszaliśmy się do UP to żadna korespondencja do nas nie przyjdzie.

4.6/5 - (47 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *