Ile kosztuje założenie firmy w Polsce?

Ile kosztuje założenie firmy w Polsce?

Obecnie wciąż panuje przekonanie, że aby osiągnąć sukces, żyć w dobrobycie oraz cieszyć się niezależnością finansową, należy założyć własną firmę. Co ciekawe, rzeczywistość często potwierdza nam to, że ludzie, którzy wskoczyli na głęboką wodą i działają na własną rękę, zarabiają o wiele więcej niż przeciętny Kowalski. Rzadko jednak kto bierze pod uwagę wydatki, które przedsiębiorca musi opłacić już przed założeniem firmy.

Koszty założenia firmy w Polsce będą różne ze względu na to w jakiej dziedzinie będziemy się obracać. Inaczej sprawa wygląda z marką odzieżową, a inaczej z żywnością i alkoholem. Dlatego zanim zdecydujesz się na otwarcie własnej firmy, powinieneś usiąść i zacząć liczyć jakie wydatki będziesz musiał ponieść.

Warto pamiętać, że oprócz samego założenia firmy, jej prosperowanie również kosztuje i to o wiele więcej niż jej założenie. Ile więc kosztuje założenie firmy w Polsce i czy każdego będzie na to stać?

Zanim zaczniesz – przedmiot i forma prawna

Na samym starcie musimy podjąć decyzję dotyczącą przedmiotu swoje biznesu, czyli czym będzie się zajmować. Warto podkreślić tu, że zarejestrowana może być jedynie legalna działalność, której przedmiot jest zgodny z Polską Klasyfikacją działalności. Dlaczego jest to tak ważne? Zależy od tego forma prawna oraz to czy zarejestrowanie będzie jako zwolniony lub czynny podatnik VAT.

Forma prawna oznacza czy jest to jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka. W przypadku tej pierwszej, jest to klasyczna jednoosobowa firma, w której sami jesteśmy sobie szefem, a co za tym idzie dokonuje wszelkich rozliczeń podatkowych oraz odpowiada całym swoim majątkiem za zobowiązania firmy.

Zobacz też:  Nieuczciwa konkurencja – Czym jest i jak z nią walczyć?

Trochę inaczej wygląda to w przypadku spółek. W tym przypadku firmę prowadzą minimum dwie osoby i nie odpowiadają one swoim majątkiem. Do wyboru mamy spółkę cywilną, jawną, komandytową, partnerską, komandytowo-akcyjną lub akcyjną.

Jeśli w trakcie prowadzenia firmy, chciałbyś zmienić jej formę (z jednoosobowej na spółkę i odwrotnie), jest to jak najbardziej możliwe. Warto jest jednak zastanowić się czy taka zmiana będzie dla nas opłacalna.

Koszty rejestracji firmy

Sama czynność rejestracji firmy nie jest trudna. Najtańsze, a tak naprawdę darmowe, z wyżej wymienionych, rozwiązań to jednoosobowa działalność oraz spółka cywilna. W tych przypadkach rejestracja odbywa się w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Musimy złożyć tu wniosek o nazwie CEIDG-1. Co ciekawe, wniosek ten to również wniosek do:

  • Krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej,
  • NIP,
  • ZUS o ubezpieczenie.

W przypadku rejestrowania spółki handlowej musimy być przygotowani na nakładki finansowe. Samo wpisanie nas do Krajowego Rejestru Sądowego to koszt 600 złoty. Do tego dochodzi obowiązkowy podatek od czynności cywilnoprawnych, który wynosi 0,5% całkowitego wkładu finansowego w spółkę. Jeśli angażujemy w to notariusza, musimy dodać to tego także jego wynagrodzenie, które ustala on indywidualnie + koszty notarialne.

Spółka z.o.o, czyli spółka z ograniczoną odpowiedzialnością również niesie za sobą koszty kapitału początkowego, wynoszą one 5000 złoty.

Tak jak widzimy, koszty rejestracji firmy mogą być zerowe lub kilkutysięczne, wszystko zależy od tego na co się zdecydujemy.

Podatek od towarów i usług

Ten akapit dotyczy przedsiębiorców, którzy będą podatnikami VAT. Zobowiązani są oni do złożenia, naczelnikowi Urzędu Skarbowego, zgłoszenia rejestracyjnego o nazwie VAT-R.

Pamiętaj! – od 2015 roku zniesiono opłatę dla naczelnika Urzędu Skarbowego oraz potrzebę posiadania potwierdzenia o złożeniu rejestracji, która jeszcze do 2014 roku, wynosiła 170 złoty. Od 6 lat rejestracja do celów VAT jest bezpłatna, ale gdybyśmy chcieli uzyskać wydanie potwierdzenia, opłata ta nadal nas obowiązuje.

Zobacz też:  Co to jest growth hacking i jak wykorzystać go w biznesie?

Podatek dochodowy

Nasz dochód również jest opodatkowany, stąd też wzięła się kwota BRUTTO i NETTO. Jakie są rodzaje podatku dochodowego i w jakich przypadkach możemy się na niego zdecydować?

Rodzaj podatku Kiedy możemy z niego skorzystać
PIT ·      Jednoosobowa działalność gospodarcza,

·      Spółka cywilna i osobowa np. jawna czy partnerska.

CIT ·      Osoby prawne, czyli spółka z.o.o i spółka akcyjna.
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ·      Osoby fizyczne,

·      Niektóre spółki osobowe.

Karta podatkowa ·      Jednoosobowa działalność gospodarcza i wspólnicy spółki cywilnej

Podatek VAT

Jakie w Polsce mamy podatki VAT, ile one wynoszą i za co one są?

  1. 23% – stosuje się przy sprzedaży towarów i usług oraz eksporcie.
  2. 8% – obejmuje owoce ziarnkowe, pestkowe, papryczkę chilli, paprykę słodką i gałkę muszkatołową,
  3. 5% – produkty żywnościowe, książki oraz czasopisma,
  4. 7% – naliczany przez nabywcę towarów od rolnika ryczałtowego.

Ubezpieczenie czyli ZUS

Jeśli masz zamiar otworzyć własną działalność gospodarczą, Twoim obowiązkiem jest odprowadzanie składek. Są to koszty związane z ubezpieczeniem: zdrowotnym, emerytalnym, rentowym jak i wypadkowym. Mimo wypełnienia już wniosku CEIDG-1 i tak musimy stawić się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, ponieważ za jego pośrednictwem nie dokonuje się rejestracji do ubezpieczenia.

Co więc musi złożyć przedsiębiorca?

  • ZUS ZUA – opłaca składki ZUS i składki zdrowotne,
  • ZUS ZZA – opłaca tylko składki zdrowotne.

Działalność reglamentowana

Kiedy okazuje się, że przedmiot działalności objęty jest obowiązkową licencją czy koncesją, wtedy nasza działalność jest reglamentowana. Dobrym przykładem takiej działalności są sklepy, które w sprzedaży oferują alkohol oraz taksówki.

Koszt takiej działalności zależy od jej rodzaju. Inna kwota jest w przypadku alkoholi a inna samochodów.

Dodatkowe zaświadczenia lub pozwolenia

Planując założenie firmy wszystko trzeba dokładnie przemyśleć i dopiąć na ostatni guzik. Tym ostatnim guzikiem często są dodatkowe zaświadczenia lub/i pozwolenia. Trzeba pamiętać, że każda wizyta w Urzędzie Skarbowym w celu wydania jakiegokolwiek papierka to kolejny koszt.

Zaświadczenia i pozwolenia zależne są od tego jakiego rodzaju firmę będziemy prowadzić.

Firmowe konto bankowe

Jako przedsiębiorca musisz posiadać firmowe konto bankowe. Jest ono niezbędne do wszelkich rozliczeń, na przykład z Urzędem Skarbowym lub ZUS-em. Co ważne, przepisy nie narzucają nam tego, że nasze konto musi być specjalnym kontem rozliczeniowym. Dlatego możemy przeanalizować to, co będzie dla nas najwygodniejszym rozwiązaniem.

Możesz założyć prywatny rachunek bankowy, którego największą zaletą jest oszczędność. Założenie dodatkowego, firmowego konta w banku wiążę się z dodatkowymi opłatami. Chociaż warto pamiętać o tym, że niektóre banki oferują darmowe konta dla przedsiębiorców. W utrzymaniu, równie wygrywa prywatny rachunek, ponieważ jest to tańsza opcja. Jednak, dlaczego warto wybrać konto firmowe? Oddziela ono prywatne wydatki od tych firmowych, dzięki czemu jest to lepsze dla Urzędu Skarbowego.

4.5/5 - (19 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *