Zwrot zakupów przez internet

Czym jest zwrot towarów?

Obecnie w sklepach mamy ogromny wybór przeróżnych dóbr. Być może kupiłeś przedmiot, który po dłuższym namyśleniu nie spełnia Twoich oczekiwań, na przykład kolorystycznych. Nie ma w tym nic złego. Często z braku czasu lub pod wpływem chwili płacimy za coś, czego tak naprawdę nie potrzebujemy lub nie przemyślimy. Co możemy zrobić w takiej sytuacji? Wiele osób zostawia sobie zakup z nadzieją, że jeszcze na coś się przyda lub że podarują go komuś w prezencie. Istnieje jednak opcja, która sprawdzi się w wielu przypadkach.

Zwrot towarów to prawo konsumenckie, z którego możemy skorzystać w określonych warunkach. Inaczej wygląda to w przypadku zakupu w sklepie stacjonarnym, a inaczej w internetowym.

Warto również pamiętać o tym, że o prawo do zwrotu mogą ubiegać się tylko i wyłącznie osoby prywatne. Jeśli więc dany przedmiot został zakupiony na firmę, nie ma możliwości jego zwrotu.

Na czym polega zwrot towaru?

Zwrot towaru to nic innego jak oddanie go do sklepu w stanie nienaruszonym i otrzymanie pełnej kwoty zwrotu. Co ważne, produkt nie może być przez nas używany ani uszkodzony, wtedy zwrot jest niemożliwy. Dodatkowo musisz mieć przy sobie paragon.

Zwrot towaru w sklepie stacjonarnym

W tym przypadku musimy liczyć się z odmową przyjęcia towaru, co jest w 100% legalne. Dlaczego? Prawo na 14 dniowy zwrot bez podawania przyczyny, są tylko zakupy wykonane na odległość, co jak sama nazwa świadczy nie dotyczy sklepów stacjonarnych. To czy nasz produkt zostanie przyjęty, zależy tylko i wyłącznie od sprzedawcy i jego dobrej woli.

Zobacz też:  Nauka podczas kwarantanny - czego warto się uczyć?

W sytuacji, gdy chcemy zwrócić towar w sklepie stacjonarnym potrzebny będzie nam dowód zakupu w postaci paragonu lub jeśli płaciliśmy kartą – wyciąg z konta. Bez tego nie ma nawet co mówić o zwrocie.

Obecnie wiele sklepów, które prowadzą również sprzedaż online, oferują odebranie lub zwrot towarów kupionych przez Internet w sklepie stacjonarnym. W tym przypadku jak najbardziej mamy prawo do zwrotu, ponieważ, mimo że produkt odebraliśmy osobiście to zakupiliśmy go na odległość.

Zwrot towaru w sklepie internetowym

Zgodnie z ustawą z dnia 30 marca 2014 roku o prawach konsumenta, kupujący ma prawo zwrócić towary, gdy te nie spełniają jego oczekiwań. Termin takiego zwrotu wynosi 14 dni kalendarzowych od momentu zakupu. Po tym czasie tracimy do niego prawo. Oczywiście niektóre sklepy w swoim regulaminie zezwalają na 90, a nawet 100 dni do zwrotu. Jednym z nich jest Zalando.

Pamiętaj, że w tym czasie nie musisz podawać przyczyny, dlaczego zwracasz dany produkt. Mimo, że pracownicy często o to pytają, Ty nie musisz na to odpowiadać, a to nie może skutkować brakiem możliwości do oddania towaru.

Zwrot zapłaconej kwoty powinien znaleźć się na Twoim koncie w terminie 14 dni roboczych. Jednak dokładny termin będzie zapisany w regulaminie sklepu. Kwota ta powinna zawierać cenę produktu jak i doręczenia zamówienia do Ciebie. Pamiętaj, że nie każdy sklep oferuje darmowy zwrot, przez co niekiedy koszty opakowania i wysłania, będziesz musiał ponieść Ty.

Zwrot towarów spersonalizowanych

Produkty na zamówienie nie są objęte prawem do zwrotu. Nawet, jeśli umowa została zawarta poza lokalem lub na odległość.

Takie rozwiązanie ma oczywiście na celu ochrony przedsiębiorców. Takie zwroty narażają ich na dodatkowe, często bardzo duże, koszty. Sprzedawca nie może zwrócić takiej rzeczy swojemu dostawcy czy sprzedać ją komuś innemu, ponieważ będzie on bezużyteczny.

Zobacz też:  Co można kupić za SMS? Praktyczne wykorzystanie płatności SMS

Kiedy nie mogę zwrócić towaru?

Są sytuacje, w których nie można zwrócić towaru i nie mamy tu na myśli zakupu w sklepie stacjonarnym, a internetowym. Jakie to przypadki?

  1. Zakup usługi, którą firma wykonała w pełni, za naszą zgodą, przed upływem 14 dni. Na przykład e-korepetycje, Netflix czy Spotify.
  2. Rzeczy, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub mający krótki termin przydatności, na przykład żywność.
  3. Przedmioty w zapieczętowanym opakowaniu, które zostały odpakowane, a ze względu na higienę bądź ochronę zdrowia nie mogą być zwrócone. Na przykład soczewki kontaktowe, bielizna. Tu jednak należy uważać, ponieważ niektóre sklepy mogą nadużywać tego pojęcia.
  4. Rzeczy, które po dostarczeniu są nierozłączone z innym przedmiotem – paliwo.
  5. Napoje alkoholowe, których cena została uzgodniona podczas zawarcia umowy, a ich dostarczenie może nastąpić po 30 dniach, a ich wartość zależy od wahań rynku, na przykład napoje kolekcjonerskie.
  6. Usługi, w której klient żąda, by do niego przyjechać i to zrobić. Na przykład zamontowanie satelity lub naprawa kranu w kuchni.
  7. Nagrania dźwiękowe, wizualne i programy komputerowe, jeżeli ich opakowanie zostało otwarte.
  8. Czasopisma, dzienniki lub periodyki.
  9. Zakup czegoś w ramach aukcji publicznej. Na przykład obrazu.

Zwrot towaru a reklamacja

Pamiętaj, że zwrot i reklamacja to nie to samo. Zwrot jest wtedy, kiedy przedmiot nie był przez nas używany. Reklamacja natomiast, występuje, gdy zakupiony towar zniszczył się nie z naszej winy. Wadę produktu musimy zgłosić do dwóch tygodni od jej pierwszego wystąpienia. Sprzedawca ma 14 dni na to, by ustosunkować się do naszego wniosku. Jeśli odpowiedzi nie otrzymamy, uznaje się, że została ona przyjęta.

A czy Wy mieliście kiedyś problem ze zwrotem towaru w jakimś sklepie?

4.7/5 - (48 votes)

2 komentarze

    • Dzień dobry, z takim pytaniem należy bezpośrednio napisać/zadzwonić do sklepu, w którym buty zostały zakupione, ponieważ każdy ma inny regulamin. Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *