Jak tworzyć fajne opisy do zdjęć na Instagram?

Jak tworzyć fajne opisy do zdjęć na Instagram?

Tworzenie i zarządzanie profilem na Instagramie to zadanie wymagające nie tylko pasji, ale wiedzy i chęci dzielenia się z innymi pewnymi aspektami biznesu lub życia prywatnego. Przygotowanie koncepcji zdjęcia lub filmiku, przemyślenie aranżacji, obróbka techniczna materiałów, opublikowanie i wybór hasztagów – checklista wstawienia pojedynczego postu na Instagramie jest dość długa. Jednak elementem najczęściej zaniedbywanym jest treść, którą odwiedzający mogą zobaczyć pod zdjęciem lub filmikiem.

Jakie znaczenie ma opis pod zdjęciem na Instagramie?

Jako dynamicznie rozwijająca się platforma społecznościowa wykorzystująca złożony algorytm w celu organizacji jego zawartości Instagrama przestał opierać się wyłącznie na hasztagach przy pozycjonowaniu postów i ocenianiu ich wartości. Obecnie dużo ważniejsze jest zatrzymanie odbiorcy na kilkadziesiąt sekund, a nawet najpiękniejsze i najbardziej dopracowane zdjęcie nie jest w stanie tego zrobić na dłużej niż 2-3 sekundy, szczególnie wśród zdjęć o podobnym tonie, aranżacji czy kolorystyce.

Rozwiązaniem jest stosowanie ciekawych, angażujących opisów pod zdjęciem, które zawierają hasztagi, emotikony, CTA (ang. Call to Action), są poprawne gramatycznie i wyglądają estetycznie, ułatwiając odbiór treści nawet tym, którzy wolą oglądać fotografie. Mówienie językiem odbiorców i umiejętne wplatanie pytań skłaniających do dyskusji są równie istotne.

Twórcy stosują różnorodne zabiegi, aby zachęcić użytkowników do dzielenia się opiniami, wchodzenia w interakcje pod postem:

  • nawiązują do aktualnych wydarzeń,
  • opowiadają o własnych przeżyciach i pytają o nie swoich obserwatorów,
  • zachęcają poprzez informowanie o nowościach na stronie lub blogu,
  • nawiązują do popularnych haseł, sloganów, trendów czy sezonowych nowości,
  • stosują CTA, czyli wezwanie do akcji, mające podpowiadać obserwującym, co zrobić po przeczytaniu treści.
Zobacz też:  5 popularnych ras psów które pokochaliśmy

Właściwe dobranie tych technik i umiejętne wykorzystanie ich potencjalnego wpływu na odbiorcę jest w stanie zwiększyć zasięg profilu i stworzyć zaangażowana społeczność, która gotowa jest dzielić się swoimi opiniami.

Jak przygotować ciekawy i wciągający opis?

Wyróżnienie się spośród ponad miliarda innych profili na Instagramie to wyzwanie, które wymaga:

  • pracy,
  • pomysłu,
  • czasu,
  • cierpliwości,
  • zaangażowania.

Właściwe podejście i dostosowanie swoich działań do celów, jakie chce się osiągnąć, to podstawa. W zależności od tego, czy chce się promować działalność gospodarczą, prowadzonego bloga, udzielać się w sferze prywatnej, czy dzielić owocami własnego, pasjonującego hobby, w każdym z tych przypadków inaczej będzie wyglądała strategia tworzenia opisów. Ogólna zasada odnosząc się do wszystkich: długość maksymalna to 2200 ze spacjami, uwzględniając 30 hasztagów.

Do celów prywatnych opisy nie odgrywają aż takiej roli, ponieważ znalezienie profilu będzie zależało raczej o dzielenia się wspólnymi znajomymi, a nie działania algorytmu promującego prosty. Nie służą one pozycjonowaniu profilu ani znalezieniu się przed konkurencją prowadząca profile podobnej tematyce.

Opisy na takim profilu mogą być proste, krótkie albo rozbudowane i anegdotyczne. Istnieje duża dowolność w przypadku osobistych opisów do zdjęć na Instagramie.

W przypadku wykonywania działalności gospodarczej i wdrażania strategii marketingu internetowego lub promowania innej aktywności w obrębie Internetu, np. prowadzenie bloga lub vloga, konieczne jest uważniejsze wykorzystywanie tego narzędzia.

Jak przygotować opis pod zdjęciem na profilu biznesowym?

Najchętniej wykorzystują go influencerzy, właściciele sklepów internetowych, autorzy blogów i vlogów, pisarze, artyści i znane osoby, które planują promowanie swojej osoby za pomocą tego specyficznego wizualnego medium. Uwagę przyciągają dopracowanymi, schludnymi zdjęciami, jednak zatrzymują na dłużej, dzięki dobrze opracowanym opisom do zdjęć.

Ich tworzenie powinno się rozpocząć od ustalenia celu i wyboru osób, do których jest kierowany opis. Określenie celu pozwala na opracowanie języka komunikacji, konsekwentnego stylu i długości opisów, użycia hasztagów i linków.

Zobacz też:  Jak zdobyć obserwujących na Instagramie w 2023 roku? 6 sposobów

Na początek zatem należy pamiętać o:

  • odbiorcach przekazywanych treści – czy to nastolatki, młode mamy, osoby poszukujące materiałów edukacyjnych, uczniowie, klienci zlecający pracę projektantom,
  • celach – czy zamierza się ich skierować na inną stronę, opowiedzieć o nowym produkcie, zapowiedzieć serie, przedstawić nowy projekt designerski, zaprezentować serię fotografii, itp.,
  • stylu i języku – powinien być z zasadami poprawnej ortografii, gramatyki, w tonie odpowiadającym odbiorcom (żartobliwym, poważnym, luźnym, nacechowanym żargonem).

Pozwoli to na ustalenie charakterystycznego sposobu komunikowania się z obserwatorami, przez co łatwiej im będzie zapamiętać profil i chętniej pozostać na dłużej, przeczytać j poświęcić chwilę na kliknięcie w link.

Praktyczne wskazówki, jak dopracować opis do zdjęcia na Instagramie

Z bardziej konkretnych technik stosowanych przy opisach, choć nie gwarantujących zawsze takie same efekty, można zaliczyć:

  • ważne informacje podkreślać za pomocą WIELKICH LITER, jednak używać ich oszczędnie, 2-3 wyrazu zapisane w ten sposób wystarczą,
  • dopasować opis do zdjęcia, nawiązać do niego – w żartobliwym tonie, poprzez anegdotę, może odnosząc się do jakiegoś wydarzenia,
  • wykorzystywać popularne hasztagi, nawiązywać do premier filmowych, seriali, książek,
  • istotne informacje zawrzeć na początku opisu, a w dalszej części go rozwinąć,
  • nadać mu przejrzystą strukturę, podzielić na akapity, wplątać hasztagi, stosować emotikony,
  • unikać banalnych sformułowań i zbędnego doprecyzowania,
  • być autentycznym, wyrażać się naturalnie.

Dla osób, które pasjonują się danym tematem, mówieniem o nim do tych, którzy mają mniejszą wiedzę, może być trudne. Podobnie jak próba odwoływania się do zagadnień, o których nie ma się dostatecznej wiedzy czy doświadczenia.

Tworzenie opisów do zdjęć na Instagramie zależy także od kontekstu, czasami profil utrzymany jest w bardziej kameralnym tonie niż blog. Pokazywane są zdjęcia zza kulis, od mniej oficjalnej strony, dlatego warto pomyśleć o tym, jak uzupełnia lub odnosi się do pozostałych prowadzonych aktywności.

4.6/5 - (12 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *