Co to jest franczyza

Co to jest franczyza?

Kto z nas nie chciałby zarządzać dobrze prosperującą firmą, która przynosi zysk? Myślę, że każdy przedsiębiorca, a nawet osoba, która nie otworzyła własnego biznesu, jednogłośnie odpowiedzieliby: „Ja!”. Nie ma w tym nic dziwnego. Stały dochód to rzecz, która potrzebna jest, aby przeżyć.

Coraz częściej jednak, zamiast otwieranie własnego przedsiębiorstwa gospodarczego od zera, ludzie decydują się zostać franczyzobiorcą. Kto to taki? Jest to najczęściej osoba, ale może być też firma, która otrzymuje prawo do prowadzenia działalności pod marką franczyzodawcy. Ale co to jest franczyza?

Franczyza to forma prowadzenia działalności, polegająca na współpracy. Wcześniej już wspomniany franczyzodawca ma dobrze prosperujący i rozpoznawalny biznes, dzięki czemu może on udzielić drugiemu przedsiębiorcy – franczyzobiorcy – wiedzę, technologie, a co najważniejsze prawo do korzystania ze swojej marki, w zamian za określone wynagrodzenie.

Zawierana jest pomiędzy nimi umowa franczyzy, w której jedna strona upoważnia drugą do korzystania ze swoich dóbr, czyli loga, wiedzy i technologii. Aktualnie na polskim rynku działa już ponad 1000 konceptów franczyzowych.

Jakie są rodzaje franczyzy?

  1. Franczyza handlowa – tutaj franczyzobiorca sprzedaje towar, udostępniany przez franczyzodawcę. Oprócz tego dawca, udostępnia znaki towarowe, niezbędną wiedzę sprzedażową i wizualizację miejsca sprzedaży.
  2. Franczyza depozytowa – w tym przypadku franczyzobiorca nie kupuje od franczyzodawcy produktów, a dostaje je w depozyt. Oznacza to, że produkt należy do franczyzodawcy do momentu zakupu towaru przez klienta. Ten rodzaj oraz pierwszy, najczęściej spotykany jest w sklepach obuwniczych czy aptekach.
  3. Franczyza usługowa – franczyzobiorca otrzymuje od franczyzodawcy prawo do korzystania z znaków firmy oraz dostęp np. do receptur czy oprogramowania. Ten rodzaj franczyzy często możemy spotkać w restauracjach.
Zobacz też:  Ile kosztuje założenie firmy w Polsce?

Co trzeba zrobić aby zostać franczyzobiorcą?

Nie powinno być szokiem to, że aby móc zostać franczyzobiorcą, należy mieć pewną sumę pieniędzy na kapitał wstępny. Jednak w przypadku franczyzy, suma ta jest zdecydowanie mniejsza niż tworzenie swojego przedsiębiorstwa od zera. Główną opłatą, w tym przypadku, jest opłata franczyzowa, czyli wykupienie praw do licencji. Ponadto franczyzobiorca musi ponieść koszty otwarcia punktu oraz towaru jaki będzie tam sprzedawany. Dodatkowo franczyzodawca dzieli się z nami swoją wiedzą i doświadczeniem. Często bywa też tak, że nawet pomaga nam w zatrudnieniu pracowników.

Oprócz pieniędzy na start potrzebne są również ambicje i chęci do dalszego rozwijania się. Robienie tego tylko i wyłącznie dla zysku, często bywa męczące, a biznes, który początkowo nie przynosi zadowalających nas zysków, będzie uważany za zbędny.

Co można otworzyć w formie franczyzy?

Wielu z nas wchodząc do niektórych restauracji czy sklepów, nawet nie zdaje sobie sprawy z tego, że biznes ten jest prowadzony właśnie w formie franczyzy. Jakie są to lokale?

  • Lewiatan,
  • Żabka,
  • Stokrotka,
  • Calvin Klein,
  • Gatta,
  • Diverse,
  • Biesiadowo,
  • DaGrasso,
  • Krowarzywa,
  • MacDonald,
  • Auchan,
  • NeoNail,
  • YES,
  • Pizza Hut.

Zalety i wady prowadzenia firmy w formie franczyzy

Zalety Wady
Łatwiejszy start Opłata franczyzowa
Gotowy pomysł na biznes Kary umowne za naruszenie zasad
Małe ryzyko na niepowodzenie Efekt domina w czasie kryzysu marki
Znana i rozpoznawalna marka Upadek franczyzodawcy = niemożność prowadzenia biznesu
Wsparcie ze strony franczyzodawcy Jesteś uzależniony od drugiej osoby
4.7/5 - (30 votes)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *